Kan Kronofogden ta min lön för min mans skulder?

Har precis fått reda på att min man har en skuld hos kronofogden från 1994. Vi träffades när vi båda bodde utomland utomlands och gifte oss i det landet, vi flyttade precis tillbaka till Sverige och när vi skrev in oss igen fick min man brev från kronofogden. Jag hade ingen aning om att hade skulder och undrar förstås hur det affekterar mej i detta? Vi äger inget hus utan hyr o har inget av värde. Blir det så att kronofogden tar han lön och min lön så vi båda får existensminimum eller bara hans? Och vad händer vid ev skilsmässa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt

Jag kommer i mitt svar till dig att utgå från att det endast är din man som har skulder hos Kronofogdemyndigheten. Jag kommer att redogöra för dels vad som gäller i fråga om utmätning av egendom, dels vad som gäller vid löneutmätning. Jag kommer endast att behandla utmätningsregler för lös egendom då du i din fråga berättar att ni inte äger någon fast egendom utan hyr ert boende. Reglerna om utmätning finns i utsökningsbalken, nedan förkortad UB, till vilken jag kommer att hänvisa för det fall att du vill läsa mer själv.

Utmätning av egendom

Kronofogdemyndigheten kan för att få in pengar till att täcka skulden din man har, göra en utmätning av hans egendom. Sådan egendom kallas för lös egendom. Till lös egendom räknas till exempel bilar, tavlor, musikinstrument, datorer, pengar m.m. Din man anses vara ägare till all egendom han har i sin besittning, om det inte framgår att egendomen tillhör någon annan. Denna egendomen kan då utmätas (4 kap. 18 § UB).

I ert fall är ni gifta och huvudregeln är att all lös egendom ni har i er gemensamma besittning anses din man vara ägare till. Undantagen är om du antingen kan göra sannolikt att ni är samägare till egendomen, eller att du kan visa att det är din egendom (4 kap. 19 § UB). Besittning betyder att man har kontroll över en sak, t.ex. genom att ha egendomen i sitt hem. Som exempel kan vi använda en stereoanläggning. Om Kronofogdemyndigheten kommer hem till er och hittar en stereoanläggning som är värdefull är utgångspunkten att stereon är din mans och att den kan utmätas. Utmätning kan ske även om det är du som betalt för den. För att hindra utmätning av stereon måste du styrka att den är din och att det är du som betalt för den. Det räcker inte att du säger att så är fallet, du måste kunna bevisa det. Alternativt ska du göra sannolikt att ni är samägare till den, dvs. att ni äger den gemensamt. För att hävda att ni äger stereoanläggningen gemensamt är beviskravet lägre än om du påstår att det är din egen. Har ni gemensamt konto till vilket ni båda för över pengar från lönen, och från det kontot inhandlat stereon, brukar det vara tillräckligt för att hävda samägande.

Vid utmätning undantas bland annat kläder och andra föremål till ett skäligt värde, nödvändiga möbler och pengar som behövs för en månad framåt (5 kap. 1 § UB). Det tas även hänsyn till om den skuldsatte har familj och vad familjen använder eller behöver (5 kap. 2 § UB). I din fråga nämnde du att ni inte har något värdefullt vilket antagligen minskar möjligheterna att göra en utmätning hos er. I slutändan är det dock Kronofogdemyndigheten som kommer att avgöra om det är värdefullt nog att utmätas eller om det är sådant som är nödvändigt för er.

Utmätning av lön kan bara ske för den som har en skuld

Kronofogdemyndigheten kan, precis som du är inne på i din fråga, begära utmätning av lön (7 kap. 1 § UB). Arbetsgivaren kan då bli skyldig att betala ut en del av lönen direkt till Kronofogden (7 kap. 3 § UB). I likhet med utmätning av lös egendom tas det vid löneutmätning hänsyn till vad den skuldsatte behöver till sitt och familjens underhåll (7 kap. 4 § UB). Uppmärksamma dock att om det är din man som är skuldsatt är det hans lön som kan utmätas. Kronofogdemyndigheten kan inte begära utmätning av din lön för din mans skulder!

Vid en skilsmässa står var och en för sina egna skulder

Huvudregeln är att varje make står för sina egna skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken). Vid en eventuell skilsmässa görs det en bodelning i vilken era gemensamma tillgångar (giftorättsgodset) fördelas mellan er. Det är däremot den make som står skriven på skulderna som kommer att behöva betala för skulderna. I ert fall är det din make som även efter skilsmässan får ta hand om skulden till Kronofogdemyndigheten. Har du andra skulder i ditt namn (t.ex. lån och krediter) är det du som får betala för dem. Du blir inte tvungen att betala för din makes skulder.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare