Kan kronofogden ta min bil?

Jag är hos kronofogden och har en skuld på 150 000 jag undrar om jag kan köpa en bil för 10 000 kan dom ta den isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har skulder och den du har skuld till, borgenären, har fått en exekutionstitel enligt 3 kap. 1 § utsökningsbalken kan det vara så att kronofogdemyndigheten har rätt att utmäta bilen. En exekutionstitel kan vara exempelvis en domstols dom, beslut eller utslag eller kronofogdemyndighetens utslag eller beslut i mål om betalningsföreläggande eller handräckning.

Utmätning får alltså ske när det finns en exekutionstitel på betalningsskyldighet som ska verkställas enligt 3 kap. utsökningsbalken. Bilen kan utmätas om det framgår att den tillhör dig eller om du enligt någon av reglerna i 4 kap. 18 och 19 §§ utsökningsbalken ska anses som ägare (4 kap. 17 § utsökningsbalken). Enligt 4 kap. 18 § utsökningsbalken anses den som har egendom i sin besittning vara ägare till lös egendom om de inte framgår att egendomen tillhör någon annan. Beroende lite på hur din situation ser ut kan det alltså vara så att bilen anses vara din egendom och att den då kan utmätas.

Genom utmätning får kronofogdemyndigheten ta egendom som ej är undantagen utmätning enligt utsökningsbalken. Dessa undantag finns i 5 kap. utsökningsbalken. Det är svårt att säga med så lite information om något av undantagen i 5 kap. kan bli aktuellt i din situation. Det beror exempelvis på om bilens värde kan anses vara skäligt, om bilen behövs i arbetet eller om du har familj och familjen har behov av en bil.

Sammanfattningsvis så skulle det kunna vara så att kronofogdemyndigheten utmäter bilen men det beror på hur de närmare omständigheterna ser ut i just din situation.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare