Kan kronofogden ta med min sambos lön i löneutmätningen?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min pojkvän och hans dotter som han har deltid. Men jag har stora skulder och har fått löneutmätning. Finns det något avtal som vi kan skriva på så jag kan skydda honom från mina skulder? Jag har tänkt på samboavtal men vet inte vad det innebär. Jag vill vara den som betalar av mina skulder utan att belasta honom eller att kronofogden räkna med hans lön så jag inte kan hjälpa till alls med hushållets kostnader så som att dela på hyran, försäkringar, el och internet.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Tack!!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer dela upp mitt svar i två delar, den ena handlar om kronofogden och din löneutmätning och den andra om ett eventuellt avtal mellan dig och din sambo.

Kan kronofogden räkna med min sambos lön?

Svaret på din fråga här är att kronofogden inte kan utmäta din sambos lön, de kan alltså inte ta med den i löneutmätningen på dig. Däremot kan kronofogden utmäta det som finns i er framtida gemensamma bostad. Det betyder med andra ord att de kan utmäta allt som finns i den bostad ni kommer att bo i tillsammans förutsatt att du inte kan bevisa att det inte är ditt.

Vad är ett samboavtal?

Ett samboavtal innebär i korthet att ni som sambos tillsammans avtalar bort reglerna om bodelning i sambolagen. Med andra ord innebär samboavtalet att det inte ska genomföras någon bodelning (delning på den gemensamma bostaden och bohaget) om samboförhållandet upphör. Ett samboavtal kommer alltså inte påverka kronofogdens möjlighet att utmäta egendomen i er framtida gemensamma bostad då ett samboavtal inte säger något om vem som äger vad.

Vill du ha hjälp att skriva ett samboavtal så hjälper Lawline dig gärna. Du kan antingen komma i kontakt med våra jurister genom att klicka här, eller kolla över våra färdiga avtal till ett fast förmånligt pris här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare