Kan kronofogden ta bostadsrätten om sambon står som ägare?

Hej.

Jag har en stor skuld hos kronofogden sen ett år tillbaka, jag stod som delägare på en bostadsrätt ihop med min sambo.

Jag skrev över min del till henne så att hon äger bostadsrätten till 100% för tre månader sen.

Kan kronofogden ta lägenheten ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En bostadsrätt utgör lös egendom i lagens mening eftersom den inte uppfyller kraven för fast egendom enligt jordabalken 1 kap. Bostadsrätten hanteras därför som lös egendom i Utsökningsbalken (UB).

Kronofogden kan utmäta all egendom som tillhör dig som är skuldsatt (4 kap 17 § UB). Utgångspunkten är att bostadsrätten anses tillhöra dig som är skuldsatt eftersom ni är sambos (4 kap 19 § UB). Det innebär, att all lös egendom du och din sambo har kan bli föremål för utmätning OM inte ni inte kan styrka att din sambo äger halva alternativt hela egendomen. För att presumtionen om att du äger bostadsrätten ska brytas krävs alltså att ni kan bevisa att din sambo äger bostadsrätten ensam.

Eftersom du säger att du skrivit över din del av bostadsrätten så att din sambo äger hela, borde inte det vara några problem. Det bör dock finnas skriftliga handlingar som styrker din sambos ägande.

Förutom det vill jag tillägga att kronofogden alltid i första hand tar egendom som inte är av allt för avgörande betydelse för gäldenären. Att utmäta bostadsrätten skulle såklart utgöra stor olägenhet för dig som skuldsatt och ska alltså endast i sista hand tas i anspråk (4 kap 3 § st 2 UB).

Sammanfattningsvis ser jag inte att bostadsrätten skulle bli föremål för utmätning eftersom den inte längre tillhör dig (4 kap 17 § motsatsvis). Det är dock av största vikt att ni kan styrka att din sambo äger bostadsrätten till 100 %.

Hoppas det här var svar på din fråga, lycka till med bostadsrätten och hoppas allt går bra!

Sara HillRådgivare