Kan Kronofogdemyndigheten utmäta egendom/lön om jag bor i Schweiz?

Hejsan jag undrar om kronofogden kan göra utmätning på mig om jag bor i schweiz. Kan dom kräva något från mig och kan att jag har kronofogden i sverige påverka att jag inte kan få bostad i schweiz för att ja har kronofogden hemma i Sverige.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om Kronofogdemyndigheten kan utmäta egendom/lön som du har i Schweiz samt om det kan påverka dina chanser att få en bostad i Schweiz trots att du har skulder i Sverige.

Kronofogdemyndigheten kan bara driva in pengar om tillgångarna finns i Sverige. Har du svensk lön eller andra tillgångar i Sverige är det möjligt för Kronofogdemyndigheten att utmäta dessa. Har du flyttat från Sverige helt och är bosatt i Schweiz samt om alla dina tillgångar finns där och du får en schweizisk lön så kan inte Kronofogdemyndigheten göra en utmätning.

Vad gäller påverkan för att få en bostad i Schweiz bör det inte vara några problem så länge hyresvärd/bank etc. inte kräver en kreditupplysning från Sverige. Schweiziska myndigheter/banker kan inte se i deras register om du har en betalningsanmärkning i Sverige.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare