Kan kronofogdemyndigheten ta mitt arv efter arvskiftet?

Om man har en avbetalningsskuld till kronofogden och ärver kan då kronofogden ta arvet när man fått in pengarna på sitt konto efter arvskiftet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om utmätning finns i utsökningsbalken (UB).

När Kronofogdemyndigheten ska driva in en skuld beslutar de om utmätning av egendom hos gäldenären (4 kap. 2 § UB). För att Kronofogdemyndigheten ska kunna utmäta egendom krävs (1) att egendomen har ett ekonomiskt värde (jfr 4 kap. 3 § UB), (2) att egendomen tillhör gäldenären (4 kap. 17-19 §§ UB) samt (3) att egendomen är överlåtbar. Egendomen får inte heller utgöra beneficium (5 kap. 1 § UB), vilket innebär att egendomen inte får utgöra det absolut nödvändigaste som gäldenären behöver, t.ex. kläder och annan grundutrustning i hushållet. Ett arv, särskilt om det fås i form av pengar, utgör alltså sådan egendom som kan utmätas.

Utmätning ska ske så smärtfritt för gäldenären som möjligt. Därför får utmätning ske endast om det belopp som kan beräknas flyta in, efter avdrag för kostnader som uppkommer efter utmätningen, ger ett överskott som gör åtgärden försvarlig (4 kap. 3 § UB). I första hand ska därför kontanter eller banktillgodohavanden utmätas, sådan egendom som kan lyftas enkelt och omedelbart från gäldenären. I andra hand bör annan lös egendom utmätas och allra sist fast egendom (4 kap. 3 § 2st UB). Ett arv, som utgörs av pengar, är därmed egendom som ofta blir föremål för utmätning eftersom det inte anses utgöra ett så stort ingrepp för gäldenären, jämfört med att t.ex. gäldenärens fastighet utmäts.

Sammanfattningsvis kan alltså ett arv utgöra föremål för utmätning, särskilt om arvet är i form av pengar och inte annan egendom som t.ex. fastigheter eller möbler.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare