Kan kreditbolag ta skatteåterbäringen vid ett dödsfall?

Dödsfall vad händer med skatteåterbäringen? Kan t, ex kredit bolag ta pengarna till skulder?,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De pengar som den avlidne har rätt att få tillbaka som skatteåterbäring kommer att bli en tillgång till dödsboet. Har ni dödsboets bankkonto inlagt på Skatteverket kan pengarna smidigt sättas in där.

Eftersom skatteåterbäringen blir en tillgång för dödsboet kommer den sedan att användas på samma sätt som dödsboets övriga tillgångar. Det innebär att skatteåterbäringen precis som övriga tillgångar kommer kunna användas för att betala skulder till olika kreditbolag.

Kreditbolagen kan dock inte själva gå in och ta skatteåterbäringen direkt men de kan få utdelning ur dödsboet, där ju skatteåterbäringen ingår som tillgång.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare