Kan köparen kräva att jag röjer icke-anlagd mark innan tillträdet? Är trädgårdsredskap fast egendom?

Hej,

jag ska sälja en fastighet där en del av tomten är en sk skogs/naturtomt, dvs icke anlagd mark. Nu kräver köparen att vi ska röja av den delen av tomten och köra bort gamla kvistar och grenar som legat där redan innan vi flyttade in. Har vi som säljare skyldighet att göra det? Jag trodde att vi bara var tvungna att städa upp på det som är anlagd mark = trädgård. Köpare kräver också att vi ska lämna stegar, gräsklippare, snöskyfflar mm då det anses ingå i fastigheten. Jag trodde att det vi själva köp in gällande dessa saker räknas som lösöre och inte ingår i köpet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ska säljaren röja undan på mark utanför trädgården?

Det finns inget lagstöd för att säljaren ska röja upp grenar och kvistar på icke-anlagd mark. Du är endast skyldig att röja upp om ni har avtalat om det!

Ingår trädgårdsredskap i fastigheten?

Vid fastighetsköp ska man se till jordabalken (JB). Föremål eller fast inredning som hör till en fastighet kallas för byggnadstillbehör. Dessa finns i 2 kap. 2 § JB. Men alla föremål som räknas som byggnadstillbehör finns inte uppräknade i paragrafen. De uppräknade föremålen är endast exempel. I praxis (domstolsavgöranden) har bl. a. en parabol och motordelen till en centraldammsugare blivit klassade som byggnadstillbehör.

Vad är ett byggnadstillbehör?

Ett byggnadstillbehör är föremål eller fast inredning, till exempel ledstänger, markiser, osv. I ett bostadshus är bostadstillbehör även badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling (2 kap. 2 § första punkten JB). Sådana föremål är typiska för bostadshus och ingår därför.

Ett byggnadstillbehör ska vara:

"Monterat"/integrerat i fastigheten Köparen ska anses ha nytta av föremålet när denna använder fastigheten Ett byggnadstillbehör ska anses vara en typisk inredningsdetalj för hur den specifika bostaden är utformad Föremål som inte är typiska för den aktuella sortens fastighet ingår ofta inte

Är stegar, gräsklippare, snöskyfflar m.m. byggnadstillbehör?

Min bedömning är att dessa trädgårdsredskap inte ingår i fastigheten. Jag har inte hittat någon praxis eller något lagstöd för att de ska ingå. Därför ingår de endast i fastigheten om ni har avtalat om att de gör det. Om ni inte har avtalat om att de ingår i fastigheten så tillhör de dig.

Jag reserverar mig när det gäller stegarna. Om det är en stege som är "lös" (t.ex. står lutad mot en vägg och som man bara lyfter undan) så tillhör den inte fastigheten. Men om den är monterad på t.ex. taket så kan den mycket väl tillhöra fastigheten. Samma sak om stegen leder upp mot ett loft; då kan stegen tillhöra fastigheten (då köparen har nytta av den samt att den står där specifikt på grund av fastighetens utformning).

Vad kan jag göra?

Röjning av mark

Gällande röjning av mark så finns det inget lagstöd för att du ska behöva röja upp; det behöver du alltså inte göra, så länge ni inte avtalat om att du ska göra det. Om köparen påstår att du har avtalat om detta muntligt, så är det köparen som ska bevisa att ni har slutit avtalet. Det är den som påstår att ett avtal har slutits som ska bevisa det.

Trädgårdsredskapen

Jag har inte hittat något lagstöd eller praxis för att dessa ingår i fastigheten. Om ni inte har avtalat om att de ska ingå, så tillhör de dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hilda JeppssonRådgivare