FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/05/2019

Kan kontrollanter i kollektivtrafiken kräva pensionärsintyg när man reser till rabatterat pris?

Är ej pensionär. Kan jag "åka fast" om jag åker på sl:s pensionärskort? Kan kontrollanter kräva pensionärsintyg?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

SL har vissa krav på den som åker på rabatterad biljett. Den som är över 65 år har rätt till rabatterat pris. För att denna biljett ska vara giltig måste resenären kunna uppvisa legitimation som styrker att denne är 65 år eller äldre. Även förtidspensionärer under 65 år kan ha rätt till rabatterat pris men detta förutsätter att man kan uppvisa "intyg för förmånstagare" från försäkringskassan eller pensionsmyndigheten. Kontrollanterna kan alltså kräva att du uppvisar legitimation eller intyg för att styrka att du har rätt till den rabatterade biljetten. Om du åker på "pensionärsbiljett" när du inte har rätt till det kan du bli tvungen att betala en tilläggsavgift.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare