Kan klimatdemonstranter bli skadeståndsskyldiga?

Om man i samband med aktionerna från klimatdemostranterna ( dom som sätter sig på vägarna och ibland till och med limmar fast sig) blir åsamkad kostnader för förseningar, kan man då stämma dom personerna som deltagit?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt kan ekonomisk skada bara ersättas ifall den orsakats genom brott (2 kap. 2 § skadeståndslagen). Personerna som ansvarar för sådana demonstrationer kan alltså göras ansvarig ifall de har begått ett brott. Som utgångspunkt är demonstrationer dock inte i sig olagliga (jfr. 2 kap. 1 § RF). Det är dock möjliga att brott kan ha begåtts, beroende på omständigheterna kring den specifika demonstrationen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare