Kan KFM utmäta min bil för min pojkväns skulder om bilen står parkerad hos honom?

Min pojkvän är i kläm och hans bil har Kronofogden tagit för utmätning! Så nu använder pojkvännen min bil till/från arbete ! Min bil är på Avbetalnibg! Bilen står ibland hemma parkerad hos pojkvännen på hans parkering! OM kronofden kommer till pojkvännen för ytterligare utmätning/ igen- kan de ta min bil? Trots att den är min och på avbetalning? Påstå att pojkvännen har den i sin Besittning? Och min pojkvän företag (AB) är det som har skuld.. är det samma regler för honom som privat person?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som rör utmätning finns att hitta i utsökningsbalken (UB).

Kan Kronofogdemyndigheten utmäta bilen?

Kronofogdemyndigheten (KFM) kan utgå från att all egendom som din pojkvän har i sin besittning är att se som hans, UB 4 kap 18 §. Din bil ses sannolikt vara i din pojkväns besittning när den står parkerad hos honom och han använder den. KFM får som regel bara utmäta egendom som faktiskt tillhör din pojkvän, UB 4 kap 17 §. Om KFM skulle försöka utmäta bilen kan du förhindra det genom att bevisa att bilen är din, UB 4 kap 18 §. Det gör du lättast genom att visa upp köpehandlingar eller hänvisa till bilregistret där du lär stå som ägare till bilen. Detta gäller oavsett om bilen är på avbetalning eller inte.

Gör det någon skillnad om det är din pojkvän eller hans företag som är skuldsatt?

Avseende din andra fråga så gäller de nämnda reglerna i utsökningsbalken både för personer och företag. Det innebär att det inte gör någon skillnad om det är din pojkvän eller hans företag som har skulder. Du kan hur som helst förhindra att KFM utmäter bilen genom att bevisa att det är du som äger den.

Jag hoppas att du har fått dina frågor besvarade!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare