Kan KFM utmäta bostadsrätt om man gett bort hälften?

Hej! Min fråga lyder jag gav bort halva min del på lägenheten till min mamma i ett gåvobrev. Jag gjorde inga andra noteringar!Men det visar sig att vi båda står på banklånet? Idag har jagöver 500 000 iskulder till kronofogden. Har dem rätt o ta lägenheten i utmätning fast jag gav bort min del till henne för mer än 6 månader sen? Jag har en sambo o en dotter på 4 år. Alla svar uppskattas!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Eftersom du gett bort halva lägenheten utgår jag från att det är en bostadsrätt och att denna är ställd som säkerhet för banklånet du talar om. Jag utgår även från att du fortfarande äger hälften.

Även om du gett bort en del av bostadsrätten utgör den fortfarande säkerhet för banken eftersom lånet togs innan du gav gåvan. Banken kan därmed ta bostadsrätten ifall du inte betalar lånet. Detta lär ske genom att kronofogden utmäter den.

Vidare vill jag uppmärksamma dig på att det finns en risk att gåvan kommer "gå åter". Med tanke på att du har över 500 000 kr i skulder är det inte orimligt att anta att du är på obestånd, dvs att du inte kan betala dina skulder och att denna oförmåga inte bara är tillfällig (KonkL 1:2 2st). Dina borgenärer (dvs de du är skyldiga pengar) kan därmed ansöka om att du ska försättas i konkurs (KonkL 1:2 1st). Försätts du i konkurs förlorar du rätten att själv bestämma över din egendom och reglerna om återvinning blir tillämpliga (KonkL 3:1 och 4:1).

Din mor är en sådan person som klassas som närstående enligt konkurslagen (KonkL 4:3 1st). Det innebär att ifall du gett henne bostadsrätten i gåva inom tre år innan konkursbeslutet så kommer den förmodligen gå åter. Undantaget är ifall du kan visa att du efter gåvan hade kvar egendom som uppenbart motsvarade dina skulder (KonkL 4:6 1st).

Förmodligen kommer alltså bostadsrätten utmätas för att betala dina skulder, specifikt banklånet.

Notera att detta inte ändras även om din sambo äger en del av lägenheten. Den utgör fortfarande säkerhet för banklånet och kan därmed utmätas för att betala det lånet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är självklart välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare