Kan jag visa Netflix på biblioteket?

Kan jag visa netflix på biblioteket?

Det gäller alltså en allmän visning som är öppen för alla, men möjligheten finns också att ha en sluten grupp.

Enligt kundtjänst (netflix) går det bra. Enligt skolan så kanske man måste ha en skolfilmslicens.

Finns det särskilda regler när det gäller integrerade folk och skolbibliotek?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Filmskaparen har ensamrätt att visa filmen offentligt

Som utgångspunkt är det den som skapat filmen som har ensamrätt att visa filmen offentligt, t.ex. visa den på en offentlig plats så som ett bibliotek (URL 1 § och 2 §).

Netflix är endast för personligt bruk

Netflix har av rättighetsinnehavaren köpt rättigheten att streama filmerna som de erbjuder på sin streamingsajt (URL 27 §). Dock är denna rättighet begränsad. När du ingår ett avtal med Netflix som privatperson samtycker du till att inte använda tjänsten för offentliga visningar. Allt innehåll som tjänsten erbjuder är endast för ditt personliga bruk. Utan en särskild licens från Netflix kan du alltså inte lagligt visa innehåll Netflix offentligt/för allmänheten.

Filmvisning för en mindre sluten grupp anses inte vara offentligt

Dock finns det möjlighet att visa innehåll från Netflix för en mindre sluten grupp utan att det görs intrång i upphovsrätten, om visningen inte sker offentligt, d.v.s. om den sker för en mindre sluten grupp. Visningen anses vara offentlig om vem som helst har möjlighet att ta del av visningen. Det måste alltså röra sig om en mindre och sluten grupp, och vem som helst ska inte kunna ha tillgång till visningen.

Det finns ingen regel för hur många personer som kan tillåtas ta del av visningen för att den ska anses som sluten. Men för att en personkrets skall anses som sluten måste den vara på något sätt individuellt bestämd och utgöra en avgränsad enhet sammanhållen av ett samband mellan medlemmarna, t.ex. eleverna vid en skola.

Vad kan du göra?

Du kan antingen ta kontakt med Netflix för att få mer information om licens för att få använda deras tjänst offentligt. Något lättare alternativ är kanske att se till att det rör sig om en mindre, sluten grupp som har tillgång till visningen, kanske i en avskild sal på biblioteket som inte alla bibliotekets besökare har tillgång till.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare