Kan jag vara familjehem till ett barn om jag är anhörig till barnet?

Hej!

Lillasyrran på 6 år har en utredning på Soc just nu och tänkte om dom skulle besluta om fosterfamilj vilket är väldigt troligt då ja själv vart placerad innan jag flyttade ihop med killen när ja va 16.

Finns det möjlighet att hon istället får bo hos mig & min sambo då i såna fall? Hon säger hela tiden att hon vill bo hos mig o killen, och syrran o ja har väldigt nära relation då jag tog hand om henne väldigt mycket redan från början när ja bodde hemma oså.

Jag är 19 år & sambon 23, jag har fast jobb på 80-100% med bra lön och sambon jobbar heltid.

Hur går vi tillväga om detta skulle bli aktuellt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kapitlet 5§ Socialtjänstlagen (SoL) ska barnet i första hand placeras hos en anhörig om detta är lämpligt. Alltså borde det inte vara omöjligt att din lillasyster skulle kunna bli placerad hos dig, om det nu blir aktuellt. Dock måste socialnämnden först utreda om ni kan vara ett bra familjehem. Jag rekommenderar att du tar kontakt med socialnämnden i din kommun och berättar att ni skulle vilja vara familjehem till din syster. Då kan socialnämnden utreda om ni skulle passa som familjehem om det skulle bli aktuellt med en placering.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare