FrågaFAMILJERÄTTFaderskap31/12/2018

Kan jag utföra ett faderskapstest utan mannens vetskap?

Hej, jag har nyligen fått veta att min mamma var otrogen mot sitt ex när hon blev tillsammans med min pappa. Har inte fått veta några datum för allt, men fick veta att mamma tog med mig ett par år senare för att visa upp mig för sitt ex och visa vad han gått miste om. Låter så konstigt att jag börjar undra om jag faktiskt är dotter till min pappa eller min mammas ex. Liknar inte min pappa ett dugg och har alltid haft så otroligt mycket problem och konstiga händelser i min familj som skulle falla på plats. Kan jag göra ett faderskapstest för att kolla om han är min pappa utan att han behöver veta? Vill inte såra honom i onödan genom att ens ställa frågan om han faktiskt är min pappa. Och att fråga min mamma är inte möjligt..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Socialnämnden i varje kommun har ansvar för att utreda vem som är pappa till barnet när ett par inte är gifta. En utredning påbörjas genom att du kontaktar socialnämnden i din kommun och berättar att du vill starta en utredning. Om socialnämnden anser att det inte är uppenbart onödigt kommer en faderskapsutredning att påbörjas. Denna utredning är kostnadsfri.

Det går även att utföra faderskapstest direkt via rättsmedicinalverket. Mer information om den processen hittar du här.

Det finns även många DNA-test som kan beställas på internet och testet kan utföras hemma. Det finns inget i svensk rätt som hindrar dig från att utföra ett DNA-test utan din pappas vetskap. Resultatet av detta test kommer dock inte ha någon juridisk rättsverkan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare