Kan jag upprätta ett gåvobrev som träder i kraft när jag dör?

Hej!

Jag är en professionell cellist och äger en italiensk cello av mörkret Gio.Batta Morassi. Det finns ett värderingsintyg från 2015 som intygar ett värde på 60000 Euro, samt en stråke till ett värde av c:a 4500 Euro. Jag är gift och skulle vilja upprätta ett

hållbart dokument/gåvobrev som träder i kraft i händelse av min död.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min rekommendation är att du upprättar ett testamente. Ett gåvobrev som träder i kraft efter att/i samband med att du avlider är i praktiken ett testamente men med en annan rubrik. Om gåvobrevet då inte uppfyller kraven för testamente är det öppet för klander, och inte säkert att det kan göras gällande.

För att ett testamente ska vara giltigt finns det vissa formkrav. Testamentet ska vara skriftligt och bevittnas av två samtidigt närvarande vittnen. Vittnena behöver inte veta vad som står i testamentet, däremot krävs det att de vet att det är ett testamente de bevittnar (10 kap. 1 § Ärvdabalken, ÄB). Den som är vittne får inte själv vara en av de som det testamenteras till, det får inte heller vara din make eller sambo, ett syskon till dig eller någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till dig (10 kap. 4 § andra stycket ÄB).

Utifrån den information du ger i din fråga är min bedömning att ett testamente är den rätta vägen att gå för dig. Det är tillräckligt att det upprättas enligt ovan. Vill du däremot ha hjälp av en av våra jurister med upprättande av testamente och/eller andra dokument är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert och vidare kontakt.

Vänligen

Dennis LavessonRådgivare