FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/02/2019

Kan jag upprätta en framtidsfullmakt själv?

Hej! Har hört talas om framtidsavtal, tror jag det heter.

Jag önskar ett juridiskt bindande avtal där mina två barn gemensam ska ta hand om min ekonomi ifall jag av någon anledning blir oförmögen att själv sköta den. Kan ni hjälpa mig med det kostnadsfritt

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av lagen om framtidsfullmakter.

Det du skriver om kallas framtidsfullmakt. En framtidsfullmakt innebär att du själv kan utse någon eller några som kan ta hand om dina angelägenheter när du i framtiden själv inte kan göra det. Detta kan Lawlines jurister hjälpa dig med men tyvärr inte kostnadsfritt. Det du skulle kunna göra istället är att ladda ner en mall och själv fylla i en framtidsfullmakt.

Vad som är viktigt att tänka på när du upprättar en framtidsfullmakt (lag om framtidsfullmakter 4 §):

Fullmakten ska vara skriftlig. Framtidsfullmakten ska bevittnas av två vittnen. Dessa ska inte vara släktingar utan kan vara grannar eller vänner till dig. Vittnena ska närvara samtidigt.

Av fullmakten ska det framgå (lag om framtidsfullmakter 5 §):

Att det är en framtidsfullmakt. Vem eller vilka som är fullmaktshavare (dina två barn i ditt fall) Vilka angelägenheter fullmakten ska omfatta (din ekonomi som du skrivit i din fråga). Om det finns några övriga villkor som du vill ha med.

Det går alltså att upprätta en framtidsfullmakt själv men jag skulle ändå rekommendera att du vänder dig till våra jurister. Jag hoppas att jag har kunnat vara till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare