Kan jag undgå laglotten?

Hej!

Jag har 2 egna barn varav den ena har jag ingen kontakt med alls och jag önskar endast testamentera allt jag äger vid min död till min son endast.Kan jag det?

Hur kan jag göra för att allt jag äger idag och pengar inte ska hamna hos en person vi inte har kontakt med? Ska jag leva upp alla pengar,ge bort dem.Vad kan jag göra?

Det finns väl en laglott jag inte kommer ifrån?

tacksam för hjälp och svar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den aktuella lagen är Ärvdabalken.

Precis som du säger har bröstarvingarna (dina två barn) alltid rätt till åtminstone sin laglott (7:1). Laglotten består i hälften av det värde som denne skulle fått enligt arvsordningen. Vilket innebär, då du har två barn, i regeln 1/4 av vad du efterlämnar.

Ex. Du efterlämnar 200 000. Vardera barn har rätt till halva var, 100 000. Eftersom du testamenterar bort det ena barnets rätt till arv, har denne fortfarande rätt att få ut sin laglott. Men laglotten består i hälften utav vad den har rätt till, dvs. 50 000 istället för 100 000.

Även om det finns ett testamente så har barnet rätt att ta ut sin laglott om denne påkallar jämkning, (7:3). Om du istället skulle försöka ge bort din egendom för att undgå detta kan ditt andra barn fortfarande komma åt dessa på två sätt:

- Förskott på arv (6:1). Gåvor som föräldrar ger sina barn kan ses som förskott på arv. För att inte det ska ske krävs att det särskilt föreskrivs att gåvan ska ses som enbart en gåva, eftersom den annars kommer betraktas som förskott på arv.

- Förstärkt laglottsskydd (7:4). Detta tillämpas i princip då en person börjar ge bort sin egendom för att undgå lagens regler. Exempel kan vara då en person på sin dödsbädd ger bort all/mycket av sin egendom som föranleder att det andra barnet står tomhänt. Denna kan då åberopa sitt förstärkta laglottsskydd. Även om dessa gåvor kan likställas med testamente, kan gåvotagarna bli återbäringsskyldiga för vad som saknas det andra barnet.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Dessa frågor kan vara komplicerade, och om du anser att det är enklare att tala med någon kan du vända dig till vår rådgivning här: https://lawline.se/contact

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare