Kan jag tvingas flytta från bostadsrätt efter fester?

Hej!

Kan styrelsen tvinga mig som bostadsrättsägare att flytta från min bostadsrätt om jag har stört grannarna som i sin tur klagade till styrelsen på att det var högljutt i lägenheten på grund av fest vid tre tillfällen på 20 månader.

I vilka fall har de juridiskt rätt att utfärda varningar? Har man rätt som bostadsrättsägare att ha musiken högre än till 22:00 i vissa fall. Jag har fått tre varningar på grund av tre fester som min son hade hemma. Nu menar de att de ska hysa ut mig. Kan jag bestrida detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bostadsrättsinnehavare är skyldig att se till att de som bor i omgivningen inte störs (7 kap. 9 § bostadsrättslagen).

Om en bostadsrättsförening vill förverka bostadsrätten och säga upp bostadsrättsinnehavaren till avflyttning, det som du refererar till som hysa ut, så är det möjligt för föreningen att göra (7 kap. 18 § femte punkten bostadsrättslagen).

Till skydd för bostadsrättsinnehavare finns det ett väsentlighetskrav och att mindre störningar därför inte leder till att bostadsrätten förloras (7 kap. 19 § bostadsrättslagen).

I ditt fall
I ditt fall låter det som att det varit upprepade störningar och föreningen har också sagt till dig som bostadsrättshavare att sluta med störningarna. Föreningen har gett dig en tillsägelse och om föreningen har skickat en kopia på tillsägelsen till socialnämnden är det möjligt för föreningen att säga upp din bostadsrätt (7 kap. 9 § andra stycket andra punkten bostadsrättslagen).

Det är svårt att ge en bedömning utan att veta mer detaljer i ditt fall men det har både varit upprepade störningar, sent på kvällen samt efter tillsägelser och det tyder på att föreningen har rätt att säga upp dig.

Du har alltid möjlighet att bestrida föreningens uppsägning i domstol och vi på Lawline har möjlighet att hjälpa dig med en sådan process. Du kan boka tid med en av våra jurister här: https://lawline.se/boka.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare