Kan jag tvinga min vän att radera en bild på mig på sociala medier?

Jag undrar vad som gäller ett foto som en vän har tagit på mig och mitt ex, som jag inte vill delas ut på facebook längre. Har jag rätten på min sida eller har jag från sagt mig rätten då jag har tidigare gett tillstånd att dela ut den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Till att börja med är det viktigt att konstatera att det inte finns någon särskild bestämmelse som gäller publicerandet av bilder på andra via sociala medier. Det kan dock konstateras att den person som tagit fotot är den som har rätt att göra den tillgänglig för allmänheten, se 49 a § Upphovsrättslagen. Eftersom att det var din vän som var den som tog fotot så är det hen som även har rätt att publicera bilden på facebook. Din vän har även rätt att framställa flera exemplar av fotot. Din väns rätt till fotot gäller i 50 år.

Det som däremot kan vara förbjudet är att publicera foton på personer när det är ett led i brottslig gärning. Det kan exempelvis vara olagligt att publicera foton på personer på sociala medier och sedan utpeka personen som klandervärd i sitt levnadsätt eller som brottsling, då detta kan utgöra förtal, se 5 kap. 1 § Brottsbalken.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare