FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/03/2019

Kan jag tipsa polisen om brott anonymt?

Hej , om jag och en annan vän vet att en av våra vänners sambo innehar droger och tar droger , troligtvis säljer också. Denna person säljer också stöldgods på blocket mm. Denna person har suttit inne flera gånger förut för samma typ av brott. Hur går vi tillväga om vi vill tipsa polisen men vill vara anonyma ? Måste vi vittna ? hur detaljerad informatipn måste man lämna för att polisen ska ta detta på alvar ?

Vi vill inte säga våran vän men tycket så klart detta inte är okej!

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om att tipsa polisen:

Det går jättebra att tipsa polisen om man misstänker att någon har begått ett brott eller bedriver brottslig verksamhet. Polisen föredrar dock att den som tipsar inte är anonym, ofta kan ytterligare frågor vara nödvändiga, ibland långt efter tipset, då är det viktigt att polisen kan kontakta dig som tipsar.

Det är dock ändå möjligt att tipsa anonymt. Helst vill polisen motta ditt tips via telefon på telefonnummer 114 14, men det går även att använda ett webbformulär som du finner här. Det är väldigt svårt att säga just vilken information som är viktig för polisen, du kan läsa mer om att tipsa här.

Om att vittna mot din vän:

I Sverige finns något som kallas allmän vittnesplikt. Det betyder att om du har hört eller sett något så är du skyldig att berätta om det. Det innebär att om polisen väljer att starta en förundersökning gällande er vän och det så småningom leder till åtal och en rättsprocess, kan det vara så att ni blir kallade som vittnen till huvudförhandling i tingsrätt. Då omfattas ni av den allmänna vittnesplikten och är skyldiga att vittna under vittnesed, vilket innebär att ni talar under straffansvar och kan åtalas för brottet mened om ni talar osanning. Med det sagt så är det inte säkert att ni kallas som vittnen även om det leder till åtal, vilka som kallas som vittnen är upp till åklagaren och försvarsadvokaten.

Det kan vara jobbigt att vittna, speciellt om det gäller en vän. Det är viktigt att veta att det finns vittnesstöd på de flesta domstolar, som kan hjälpa till med stöttning om ni känner er oroliga och nervösa.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare