Kan jag testamentera mer till något av mina barn?

Hej, hur gör jag enklast när det gäller testamente? Har 3 barn, varav två är vuxna och ett är barn. Skulle jag gå bort innan den lilla är vuxen vill jag att hon får större del av mitt arv, så att hon klarar sig ekonomiskt. Kan man testamentera en del till henne så att hon för mer än bara sin arvslott eller är det bättre med gåvobrev? Har en bostadsrätt och är skild.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dina bröstarvingar har rätt till sin laglott vid din bortgång. Laglotten utgör hälften av deras arvslott (7 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)). Det innebär att du kan testamentera en större del till din dotter men hon har inte rätt till sin laglott utöver det som testamenterats till henne (7 kap. 2 § ÄB).

Det är möjligt att ge bort egendom som gåva till dina barn under din livstid. För att det inte ska räknas som förskott på arv måste det dock framgå av gåvobrevet att gåvan inte är avsedd som förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Tänk också på att vissa gåvor kan klandras vid ett arvskifte, exempelvis om du gett bort något i gåva som du fortsätter använda under din livstid (4 kap. 7 § ÄB).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare