Kan jag stämma mig själv?

Hej, vill nu agera efter flera års problem med min svägerska, där hon ideligen hotar både min bror(hennes man) och mig med att hon ska stämma mig för förtal. Nu orkar jag inte längre med hennes hot. Jag skulle därför vilja stämma mig själv för förtal redan nu och låta en domstol skriftligen, utan förhandling, bedöma om mitt agerande varit att jämföra med förtal. Vad själva utfallet blir är egentligen inte intressant, vill bara få saken utagerad. Är detta ens möjligt? Vad skulle dylik tvist kosta mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tyvärr finns det ingen möjlighet att stämma dig själv enligt svensk rätt. Det krävs således att du har en motpart (och inte dig). I fråga om det påstådda brottet (förtal) är det ett brott som en åklagare endast väcker åtal om det av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt. Det innebär att den som i regel påstår sig blivit utsatt för förtal måste väcka enskilt åtal i frågan (innebärande en risk om rättegångskostnader för det fall att man förlorar).

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare