FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/05/2019

Kan jag som näringsidkare ångra ingånget avtal med telefonförsäljare?

Hej!

Jag bedriver ett byggföretag.

Jag blev uppringd av en säljare som säljer reklamplatser på stora skärmar längs med vägar och torg osv.

Vi hade ett ganska långt samtal där jag tyckte det lät väldigt intressant.

Han pratar dock hela tiden som att jag redan bestämt mig för att köpa deras produkt och skapar en press på mig. Jag säger i all hast ja till detta och vill nu i efterhand inte ha detta.

Det är för dyrt och jag har inget behov av detta. Jag fick kort därefter hem en faktura.

Min fråga är om dom verkligen får göra så? Jag har inte fått hem och skrivit under några papper.

Jag fick inte reda på det under samtalet men finns tydligen inspelat och jag har fått tillgång till dessa ljudfiler.

Hur går jag tillväga nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Enligt svensk rätt kan ett avtal ingås muntligt, skriftligt eller genom konkludent handlande, om det inte finns speciallag som stadgar annat. Vid telefonförsäljning till konsumenter finns det en speciallag som stadgar att om en näringsidkare på eget initiativ kontaktar en konsument per telefon i syfte att ingå ett distansavtal ska näringsidkaren därefter skriftligen bekräfta ett erbjudande och konsumenten måste skriftligen tacka ja. I annat fall är avtalet ogiltigt (jfr 2 kap. 3 a § lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Konsumenter har även en lagstadgad ångerrätt enligt samma lag. När det gäller försäljning av abonnemang för TV, telefon och bredband finns det uppförandekoder som ger enskilda näringsidkare en liknande ångerrätt; dock endast när det gäller abonnemang för TV, telefoni och bredband.

Vid telefonförsäljning till företag finns det ingen direkt lag som är tillämplig och avtalsrättsliga regler gäller. Det innebär i ditt fall att ett avtal kan ingås muntligen, det finns inget krav om bekräftelse per post eller liknande. Det är den som påstår att ett avtal finns (säljföretaget i ditt fall) som har bevisbördan, vilket de kan göra genom att de spelat in samtalet. Beroende på hur inspelningen är innebär en sådan oftast ett tillräckligt bevis för att du tackat ja till att ingå ett avtal. Som näringsidkare har du heller ingen ångerrätt.

I ditt fall innebär det att du ingått ett muntligt avtal med säljföretaget, vilket kan bevisas genom telefoninspelningen. Utgångspunkten är att avtal ska följas och att du begår ett kontraktsbrott om du inte uppfyller din del (dvs. att betala för tjänsten).

Råd i ditt fall

I ditt fall finns det en stor risk att du ingått ett bindande avtal som innebär att du är betalningsskyldig. Skyddet för näringsidkare är betydligt mindre än skyddet för konsumenter. Om inspelningen tydligt visar att du tackar ja till erbjudandet har du ingått ett avtal du inte kan ångra.

Vad du kan göra är att du kontaktar säljföretaget och informerar om att du ångrat dig och vill dra dig ur avtalet. Antagligen kommer företaget inte att gå med på det, däremot kan det finnas en möjlighet ibland att förhandla. Det är tänkbart att företaget vill ha ersättning för att du drar dig ur, vilket är upp till er att komma överens om.

Vi kan prata vidare om ditt ärende per telefon då du beställt telefonuppföljning av svaret. Jag kommer att ringa dig imorgon, tisdagen den 21 maj klockan 9.30. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Om tiden inte fungerar för dig är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se dessförinnan så bokar vi en annan tid.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare