FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/03/2018

Kan jag som svensk medborgare bli utlämnad till Litauen?

Hej!

Kan jag som svensk medborgare bli utlämnad till Litauen för erotisk kontakt på Facebook med en 16-årig tjej? Hennes moster kräver 2000 euro av mig för att "tysta ner" vårt chatt. Annars går de vidare med litauisk rättsväsendet eftersom hennes far är "en duktig advokat".

Mvh/

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag
Jag uppfattar din fråga som att du har erhållit ett svenskt medborgarskap. Ett sådan kan endast tas ifrån dig enligt bestämmelser i lagen om svenskt medborgarskap.

Kan du bli utlämnad till Litauen?
Som svensk medborgare kan du bli av med medborgarskapet på två olika sätt:

1. när du tjugotvå år, om du är född utomlands, aldrig haft hemvist i Sverige, och inte heller varit här under förhållanden som tyder på samhörighet med landet, 14 § lagen om svenskt medborgarskap.

2. Om du själv ansöker om att bli befriad från medborgarskapet, 15 § lagen om svenskt medborgarskap.

Du har som svensk medborgare en grundlagsskyddad rätt att vara i Sverige och inte landsförvisas, 2 kap. 7 § regeringsformen. Ingen svensk som är bosatt i riket, eller har varit bosatt här får fråntas sitt medborgarskap. Det innebär att du inte kan tvingas åka tillbaka till Litauen.

Hoppas att det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare