FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/08/2019

Kan jag som markägare neka dragning av fiber på min mark?

Jag har en fråga angående utbyggnad av fibernät.

Kan jag som markägare neka att dragning av fiber dras på min mark?

Vad säger lagen om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som markägare är du i din fulla rätt att neka till nedgrävning av fiberkabel på din mark. När kabel dras över mark ingås det i regel avtal om så samt vilken ersättning markägaren blir berättigad till. Om du som markägare säger nej finns det dock en möjlighet för nätägaren att ansöka om ledningsrätt hos Lantmäteriet (jfr 1-2 § ledningsrättslagen). Att ansöka om ledningsrätt tar tid och kostar pengar, varför det oftast är en fördel med frivilliga överenskommelser mellan parterna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare