FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/06/2018

Kan jag som kund medverka till skattebrott?

Hej!

Jag har en fundering huruvida denna situation är skattefusk eller inte.

En person går till en frisörsalong för att klippa sig. Frisörsalongen använder swish som betalsätt av kunderna. Om kunden överför, via swish, till frisörens privata mobilnummer med en rabbatterad summa (billigare än ordinarie pris) då personen klippt sig där. Är detta skattefusk? Kan kunden i fråga bli straffad?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Det låter som frisören ber kunderna betala med Swish till frisörens privata mobil för att det i kassaredovisningen inte ska synas att salongen haft inkomster. Redovisas inte salongens verkliga inkomster i de dagliga kassaredovisningarna och då inte heller i salongens deklaration till Skatteverket är det stor chans att salongen debiteras en lägre skatt än vad salongen egentligen är tvungen att betala. Om salongen lämnar in en ofullständig deklaration till Skatteverket gör frisören vid salongen sig skyldig till skattebrott enligt 2 § skattebrottslagen.

Det går att göra sig skyldig till medhjälp till skattebrott. En kund som medverkar till risken att skatt undanhålls staten döms för skattebrott på samma sätt som den huvudsakliga gärningsmannen, se 23 kap. 4 § första stycket brottsbalken. För att dömas för medhjälp till skattebrott krävs att kunden medvetet medverkat till brottet.

Kunden i det fall du nämner behöver troligtvis inte vara orolig. För att kunna göra sig skyldig till medhjälp krävs att brottet kunden medverkat till har fängelse i straffskalan. Även om frisörsalongen gör sig skyldig till skattebrott av normalgraden genom att systematiskt undanhålla intäkter från kassaredovisningen och inkomster i deklarationen; har ju kunden endast medverkat till att en mycket liten summa undanhållits staten. Det går inte att dömas till ansvar för medhjälp till skatteförseelse d.v.s. när endast en mycket liten summa riskerar att undanhållas staten genom ens eget agerande.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vega SchortzRådgivare