FrågaFAMILJERÄTTGod man04/04/2018

Kan jag som god man ge bort min mammas egendom när bröstarvingarna är överens?

Jag är God man åt min dementa mor. Kan jag ge ett förskott på arv alternativ gåva till min syster om vi tre bröstarvingar är överens.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Eftersom att din fråga rör god man och arv kommer jag att använda mig av Föräldrabalken (FB) och Ärvdabalken (ÄB)

En person som har god man kan själv välja vad denne ska göra med sin egendom

När en person har en god man kan personen fortfarande ingå avtal och själv ha hand om sin egendom, juridiskt sett. Detta brukar kallas för rättshandlingsförmåga. Din mor kan därför i teorin själv välja att ge bort pengar till din syster. När en person i livet ger bort pengar på det sättet antar man i lagens mening att det är ett förskott på arv om man inte skrivit något annat eller att det är uppenbart att det rör sig om en gåva (6 kap. 1 § ÄB). Jag nämner det för att det kan ha betydelse vid arvet i ett senare skede.

Kan jag som god man ge bort min mammas egendom?

I praktiken är det kanske så att din mor, på grund av sin demens, inte kan ge bort pengar på detta sättet och att det istället är du som god man som ska göra det. Dock är det så att du som god man inte får ge bort din mammas pengar, om det inte rör sig om vissa mindre summor som är rimliga i förhållande till hennes ekonomi (14 kap. 12 § första stycket FB).

Trots detta kan du med överförmyndarens godkännande få ge bort egendom till din mammas anhöriga, till din syster i detta fall (14 kap. 12 § andra stycket FB).

Sammanfattningsvis kan din mamma välja att ge bort sin egendom själv, men om det inte är möjligt kan du vända dig till överförmyndaren för att få ett godkännande om att ge bort egendom till din syster.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med varma vårhälsningar,

Clara WågefjellRådgivare