FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/01/2018

Kan jag som barn göra en polisanmälan?

Kan jag som 16 åring polisanmäla någon ensam, eller behöver jag göra det med en vuxen? Min mammas flickvän sitter uppe sent på kvällarna och det gör att jag inte kan sova, hon beter sig kränkande mot både mig och min mamma och försöker kontrollera mig. Hon försöker bestämma hela tiden vilket leder till bråk som är jobbiga för alla. Situationen i verkligheten är värre än den är på texten. Kan jag få besöksförbud?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Du som barn kan själv vända dig till polisen och göra en anmälan. Om du blivit utsatt för något brottsligt kan du kontakta polisen antingen på telefon eller i verkligheten på en polisstation som ligger nära dig. Om det är så att din mammas flickvän inte har gjort något brottsligt, men ändå beter sig på ett sätt som får dig att må dåligt kan du kontakta socialtjänsten där du bor. Dom kan erbjuda stöd och rådgivning, du och din mamma och eventuellt hennes flickvän kan få prata med någon där som försöker hjälpa er att hitta lösningar på problemen som uppstått. Sök på nätet för att hitta kontaktuppgifter till socialtjänsten där du bor. Ett annat alternativ är att kontakta kuratorn på din skola och fråga om hon kan hjälpa dig, antingen genom att ge dig stöd eller genom att hjälpa dig att kontakta socialen.

Kontaktförbud

Kontaktförbud kan meddelas om det befaras att personen kommer att begå brott mot den som söker om kontaktförbudet (lag om kontaktförbud 1 §). Syftet med ett kontaktförbud är att se till att farliga situationer inte uppstår. Om du känner att det är en risk så kan du kontakta polisen och fråga dem om kontaktförbud, polisen kan också hjälpa dig att göra en ansökan om kontaktförbud.

Ebba EkstrandRådgivare