Kan jag slänga ut hyresgäst som vägrar flytta ut?

Har en hyresgäst som haft korttidskontrakt på 9 månader med 1 månads uppsägningstid och det står i kontraktet att ingen besittningsrätt finns.

Han är uppsagt & vräkt sedan september-20 men vägrar att flytta. Har ej betalt hyran sedan juli-21 och är nu skyldig 49.500kr .

Lämnade in ansökan hos Kronofogden då han även antastade en kvinnlig hyresgäst i tvättstugan.

Fick ansökan tillbaka för en massa kompletteringar och alla säger det tar upp mot 1 år innan Kronofogden avhyser,

Han dricker och glömmer mat på spisen eller stänger ej av plattan. Lägger massor av papper i toastol som stoppar. Har lämnat orosanmälningar till kommunen. Han tar dit alkolister och de super och förstör

Och alla säger , släng ut honom,, Får jag det? Han har inget giltigt kontrakt.

Tacksam för hjälp via svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du som hyresvärd får inte vidta åtgärder på egen hand för att slänga ut din hyresgäst. Att till exempel flytta hans saker utan hans tillåtelse, kan utgöra brottet egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken).

Det alternativ som finns är att ansöka om handräckning hos Kronofogden, vilket du också gjort. Jag rekommenderar dig därför att komplettera din ansökan hos Kronofogden för att de ska kunna fortsätta att handlägga ärendet och kunna hjälpa dig att avhysa hyresgästen.

Sammanfattningsvis finns det därför inte mycket som du kan göra utöver att vända dig till Kronofogden igen eller försöka prata med hyresgästen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare