Kan jag skydda en gåva från utmätning?

Hej min far vill ge mig sin bil, jag har dock skulder hos fogden. Han vill ge vår familj bilen för våra barn ska åka säkert och billigt. Hur går man tillväga med gåvobrev om förbud att sälja bilen?

Citat från kronofogden:

"Egendomen ska kunna överlåtas, alltså kunna säljas. Det får till exempel inte finnas något testamente eller gåvobrev som förbjuder dig att sälja egendomen."

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I den här frågan är utsökningsbalken (UB) tillämplig.

Huvudregeln är att all lös egendom får utmätas om det framgår att den tillhör dig (4 kap. 17 § UB). Det finns dock undantag från denna regel. Ett undantag är om gåvogivaren, din far skriver ett gåvobrev där gåvotagaren, du inte får överlåta egendomen (5 kap. 5 § UB). Förbudet mot överlåtelse innebär att du inte får sälja, byta bort eller ge bort gåvan. Detta innebär även att kronofogden inte får utmäta bilen för dina skulder.

När det gäller lös egendom, ex. en bil finns inga formkrav för gåvobrev och det kan därmed utformas som ni själva vill. Ni måste dock skriva in ett överlåtelseförbud för att bilen inte ska kunna utmätas för dina skulder.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare