Kan jag sälja en produkt i Sverige som redan existerar i Tyskland?

Hej!

Jag hade tänkt att börja sälja produkt X. X finns bland annat Tyskland, men jag har inte funnit att den existerar i Sverige. Har gått igenom svenska patentdatabasen som inte visade att något patent fanns för produkt X. Hur ska jag gå tillväga? Kan jag börja sälja produkt X direkt eller måste jag leta reda på mer information? Har mejlat det tyska företaget om produkt X utan svar. Jag vill inte att det ska bli fel, eller få negativa konsekvenser.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om du kan börja sälja produkt X i Sverige, som dock redan existerar i Tyskland.

Ett patentskydd är normalt territoriellt, och gäller således enbart i det landet där man har ansökt om patent. Man kan däremot göra en internationell patentansökan, så kallad PTC-ansökan, som kan leda till skydd i cirka 140 länder. Det finns även en europeisk ansökan, så kallad EPC-ansökan, som kan leda till skydd i cirka 30 länder i Europa. Det första du måste göra är således att kontrollera om det finns en sådan internationell eller europeisk patent på produkten X. Detta kan du göra via de internationella patent/europeiska patent databaserna.

Om sådan patent förekommer, kan du inte sälja produkt X i Sverige utan tillåtelse från patenthavaren. Om du gör det i alla fall så kan detta leda till bland annat omfattande skadestånd som du kan bli skyldig patenthavaren.

Om sådan patent inte förekommer, kan du börja sälja produkten X utan att oroa dig för att begå något patentbrott.

Om du själv vill ansöka om territoriell patent (svensk patent) så krävs följande enligt patentlagen (1§patentlagen):
1. Konstatera att produkten är en uppfinning.
2. Att produkten kan tillgodogöras industriellt,
3. Att produkten är en lösning på ett problem som har teknisk karaktär och teknisk effekt
4. Att produkten är reproducerbar

Med teknisk karaktär avses att metoden inte får vara en "ren upptäckt" eller en "teori". Det ska vara fråga om praktiska nyskapelser på det tekniska området, de vill säga, användning som ger en teknisk lösning på ett problem.

Med teknisk effekt avses det tekniska problem som uppfinningen ska ha lösts genom och att det för en fackman (en kunnig person inom området) är i vart fall sannolikt att den påstådda effekten erhålls om uppfinningen utövas. Uppfinningen ska således fungera.

Med reproducerbarhet avses att man ska få samma tekniska resultat varje gång uppfinningen används.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare