FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/01/2023

Kan jag resa med mitt barn utan den andra vårdnadshavarens tillåtelse?

Har ena föräldern till en 16-åring rätt att vägra låta barnet eller andra föräldern ta hand om / använda barnets pass?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Huvudregeln är att ett barn står under båda föräldrars vårdnad (6 kap. 3 § Föräldrabalken). Detta kan brytas om ena föräldern fått ensam vårdnad.

När ett barn står under båda föräldrars vårdnad ska båda vårdnadshavarna tillsammans fatta beslut om barnet. Den dagliga omsorgen så som när barnet ska äta och vad barnet ska ha på sig kräver dock inte ett gemensamt beslut. Utöver detta brukar även andra länder och flygbolag kräva att ett medgivande från ej närvarande vårdnadshavare finns.

Om ena vårdnadshavaren genom sitt handlande skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren kan det dessutom röra sig om egenmäktigt förfarande med barn enligt 7 kap. 4 § Brottsbalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fundering.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare