Kan jag reklamera en vara via post om jag har köpt den i butik?

Hej jag köpte en avståndsmätare av Jaktia på en mässa i Östersund och när jag kommer hem så upptäcker jag att den inte fungerar . När jag ska skicka tillbaka den via post så påstår dom att jag måste stå för frakten. Stämmer det att jag måste stå för frakten när jag reklamerar en vara ? Anledningen till att jag inte åker direkt in till butiken är på grund av att det är 30 mil bort

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur din reklamationsrätt ser ut i den här situationen.

Det finns många regelverk som täcker olika typer av köp. Eftersom du har köpt varan på plats, alltså i affären, är det i det här fallet konsumentköplagen (KköpL) som gäller.

Reklamationsrätt vid köp på plats

Om du köper en vara som inte stämmer överens med vad som är avtalat med säljaren, till exempel en vara som är trasig eller inte fungerar som den ska, kan den räknas som felaktig enligt 4:1 och 4:5 KköpL. Om varan är felaktig får du som konsumenten kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (5:1 KköpL). För att ta vara på den rätten är det viktigt att reklamera varan i tid genom att lämna meddelande till säljaren (5:2 KköpL), men det verkar det som att du har gjort.

För dig verkar det mest relevant med avhjälpande av felet, till exempel att säljaren lagar varan, eller omleverans. Rätten till detta framgår av 5:5 KöpL:

Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.

Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten.

Sammanfattningsvis

Någon oskälig kostnad för näringsidkaren (säljaren) bör inte förekomma i det här fallet, och det sista stycket innebär i princip att du ska kunna reklamera en felaktig vara helt utan kostnad. Om du som konsument har haft kostnader för t.ex. transport av varan till näringsidkaren bör du ha rätt till ersättning för dem.

Hoppas att detta förtydligade något. Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Ida BrodinRådgivare