Kan jag räkna av lån vid beräkningen av reavinsten?

HEJ

JAG SÅLDE MIN DEL AV ETT FRITIDSHUS FÖRRA ÅRET FÖR 1 MILJ KRONOR - DET KOSTADE CA 600.000 ATT KÖPA FÖR ETT ANTAL ÅR SEDAN, MEN SAMTIDIGT HADE JAG LÅN (CA 300.000 ) PÅ HUSET. KAN JAG RÄKNA BORT LÅNEN INNAN JAG RÄKNAR UT REAVINSTSKATTEN? ELLER MÅSTE MAN SKATTA FÖR HELA REAVINSTEN OAVSETT LÅN? UNDRAR CECILIA

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är nej, du kan inte räkna av lån vid beräkningen av din reavinst.

Din fråga regleras framförallt av 44 kap inkomstskattelagen. Kapitalvinsten beräknas, något förenklat, genom bestämmandet av skillnaden mellan ersättning och omkostnadsbelopp (44 kap. 13 § IL). Omkostnadsbeloppet består av anskaffningsutgifter och eventuella förbättringsutgifter (44 kap. 14 § IL).

Med andra ord kan du endast dra av din anskaffningsutgift på 600 000, inte ditt lån på 300 000.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare