Kan jag rädda bostaden från utmätning genom att skänka bort den?

Hej.

Jag har problem med ekonomin och riskerar att få våran gemensamma bostad utmätt av kronofogden. Finns det någon laglig väg att gå för att undvika det?

Huset står jag som ägare på likaså bolånen.

Kan man skriva gåvobrev eller skriva över hus på en släkting exempelvis? Vi är gifta och det finns även barn i hushållet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att förklara skillnaden mellan vad som kan utmätas och vad som gäller om du försätts i personlig konkurs. Avslutningsvis kommer jag att sammanfatta och ge råd i ditt fall.

Det är skillnad mellan utmätning och konkurs

För att kronofogdemyndigheten ska få utmäta fast egendom krävs det att egendomen tillhör dig (4 kap. 24 § Utsökningsbalken, UB). Kronofogden försöker i regel att undvika att utmäta en bostad. En förutsättning för utmätning av bostaden är att en försäljning ger vinst efter att alla omkostnader för försäljningen är betalda. För utmätning av din bostad måste det således finnas ett övervärde (dvs. bostaden ska vara värd mer än vad du har den belånad till, plus de omkostnader som tillkommer för försäljning). Finns det inget övervärde utmäts som huvudregel inte din bostad. Undantaget är om den du är skyldig pengar har panträtt i bostaden, då kan den alltid kräva att bostaden ska utmätas för att få betalt. Om du skänker bort bostaden eller säljer den till t.ex. en närstående kan bostaden inte utmätas i ett första skede (eftersom du inte är ägare till bostaden).

Allt förändras dock om du blir försatt i personlig konkurs. En ansökan om konkurs kan ske av en fordringsägare eller kronofogden. En förutsättning för personlig konkurs är att du har så stora skulder att du inte kan betala dem inom en överskådlig framtid, s.k. insolvens (1 kap. 2 § Konkurslagen, KL). Om du försätts i personlig konkurs förlorar du rådighet (kontroll) över alla dina tillgångar och en förvaltare kommer reda ut alla dina skulder och tillgångar i ett konkursbo (1 kap. 1 § KL).

Vid personlig konkurs kan egendom du gjort dig av med återvinnas

Om du säljer bostaden billigt för att "rädda" den kan köpet gå åter vid begäran om återvinning. Återvinning kan bland annat ske om det har skett för att undandra egendom och du var insolvent, eller blev insolvent, och den som köpte bostaden kände till eller borde ha känt till din insolvens (4 kap. 5 § första stycket KL). Om du säljer bostaden till någon närstående utgås det från att den närstående hade vetskap om din insolvens eller förestående sådan (4 kap. 5 § andra stycket KL). Det finns en tidsgräns på fem år varefter rättshandlingen inte går åter, är det någon närstående finns dock ingen tidsgräns (4 kap. 5 § tredje stycket KL).

Om du skulle ge bort huset som gåva kan även sådan återvinnas. En gåva går åter om den har fullbordats senare än sex månader före konkursansökan. Om gåvan fullbordats senare än ett år innan, eller tre år om det är till någon närstående, går den åter om det inte visats att du efter gåvan hade kvar utmätningsbar egendom som motsvarade dina skulder (4 kap. 6 § första stycket KL).

Sammanfattningsvis är det svårt att "rädda" bostaden genom att skänka bort den eller sälja den till en släkting. I det första skedet kan bostaden inte utmätas, eftersom du inte äger den. Om/när det framkommer att du inte har några tillgångar som är utmätningsbara finns det en stor risk att det ansöks om personlig konkurs av dig. Blir du försatt i personlig konkurs kan försäljningen/gåvan återvinnas, dvs den kan gå åter. Reglerna är särskilt hårda när det gäller försäljning/gåva till närstående.

Mitt "råd" till dig är att det tyvärr inte går att rädda bostaden genom någon "quick fix". Syftet med utmätningsbalken i kombination med konkurslagen är att det inte ska vara möjligt att "rädda" tillgångar. Lagstiftaren har arbetat för att täcka igenom eventuella hål och lyckats bra med det. Nu vet jag inte hur stora skulder det rör sig om för din del eller hur mycket du har belånat fastigheten? Kanske finns det utrymme att belåna fastigheten mer för att ha möjlighet att betala skulden, eller att sälja av andra tillgångar.

Jag är ledsen att jag inte kan ge dig någon bättre lösning på ditt problem och önskar dig lycka till! Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare