FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/12/2018

Kan jag polisanmäla och kräva skadestånd från företag som olovligen placerat gods på min fastighet?

Hejsan. Jag undrar om jag kan polisanmäla och kräva ersättning av ett företag som felaktigt placerat tre stora pallar med gods på vår tomt (mitt på vår uppfart/parkering)? Vi har kontaktat företaget vid fyra enskilda tillfällen under dessa två veckor och krävt att de omgående hämtar sitt gods då det ställer till stora problem för oss men ännu har inget hänt. Vad har jag som tomtägare för rättigheter gentemot företaget som medgett sitt fel men ändå inte forslar bort godset?

Mvh Maria Nordlund

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Polisanmälan
Om du kontaktat företaget som placerat godset olovligen och inte fått respons bör du göra en polisanmälan. Viktigt är att du kontaktar polisen innan du flyttar godset för att inte riskera bli skadeståndsskyldig för eventuella skador vid en flytt.

Skadestånd
Enligt Skadeståndslagen (1972:207) kan skadestånd utgå till följd av att du lider antingen personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada. Har du lidit ekonomisk skada till följd av att pallarna har stått på din fastighet lider du av ren förmögenhetsskada. Sådan skada ersätts dock enbart om skadan har uppstått till följd av brott, se 2 kap 2 § SkL.

Jag ser det som otroligt att du i fallet skulle få ersättning för sak- eller personskada. Kan du dock bevisa att det har skett ett brott samt att du har haft t.ex. extra kostnader till följd av detta brott skulle du kunna få ut skadestånd. En sådan extra kostnad skulle kunna vara extra parkeringsavgifter till följd av att du inte haft möjlighet att parkera på din nuvarande parkeringsplats.

Har pallarna däremot stått på din fastighet som inte brukats och du därmed inte lidit någon ekonomisk skada ser jag möjligheten som mycket liten att du skulle kunna få ut någon typ av ersättning enligt skadeståndslagen.

Rekommendation
Min rekommendation till dig är att göra en polisanmälan innan du gör skadeståndsanspråk. Viktigt om du väcker skadeståndstalan pga ren förmögenhetsskada är att du bär bevisbördan för att bevisa att brott har skett samt att du lidit ekonomisk skada till följd av brottet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare