Kan jag överklaga Kronofogdemyndighetens beslut om utmätning av lön?

Hej!

Jag behöver hjälp med kronofogdens beslut om utmätning av lön och ersättning för att överklaga den.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kronofogdens beräkning av storleken på det belopp som ska löneutmätas

I de fall Kronofogden utmäter lön tar myndigheten hänsyn till hyra, bostadskostnader, vilka inkomster du har, vilka utgifter du har i hemmet och vilka utgifter du har för att ta hand om dina barn (om du har några). I bedömningen räknar Kronofogden bort vissa summor som du får ha själv och som de inte får utmäta. Den summa du får behålla räknas ut på ett förutbestämt sätt och är precis tillräcklig för att du ska klara av att försörja dig och är baserad på dina vanliga levnadskostnader (7 kap. 4-5 § utsökningsbalken). Dina bostadskostnader räknas separat och läggs sedan till i det beloppet som du får behålla [7 kap. 5 § andra stycket utsökningsbalken]. Det finns också en möjlighet att få ett tillägg som innebär att du också får behålla ett visst belopp för de kostnader som uppstår när du tar hand om dina barn eller när du åker på resor i arbetet. Om det är så att du får nya skulder under denna tid som du blir löneutmätt, kommer dessa skulder läggas till på dina sammanlagda skulder till Kronofogden.

Därmed kan det vara så att det du blir utmätt på blir högre vissa månader om du har dragit på dig fler skulder eller om du har olika inkomster varje månad, om du har flyttat och din hyra skulle vara lägre än tidigare. Hur mycket som Kronofogden utmäter från din lön beror alltså på hur ditt hushåll ser ut i allmänhet. Det är därför superviktigt att du meddelar Kronofogdemyndigheten om dina livsförhållanden skulle ändras, exempelvis om du flyttar eller om du får högre lön så att de inte utmäter för mycket eller för lite.

Om Kronofogden har gjort fel

Om det nu skulle vara så att Kronofogden har gjort fel och att det faktiskt är så att du betalar mer än du är skyldig dem finns det möjlighet att kontakta dem och begära om en s.k rättelse som innebär att de rättar till så att utmätningsbeloppet blir korrekt framöver. Kronofogden kan bara ändra sådant som berör framtida utbetalningar och kan alltså inte ändra sådant som du redan betalat (7 kap. 10 § utsökningsbalken). Om du därefter inte är nöjd kan du väcka talan i domstol mot dem. Rätten att väcka talan i domstol kan du göra när som helst eftersom överklagan av beslut som rör löneutmätning inte är begränsad i tiden (18 kap. 7 § utsökningsbalken). Din överklagan ska du skicka in till Kronofogdemyndigheten (18 kap. 9 § utsökningsbalken).

Slutsats

Eftersom din fråga inte innehåller så mycket mer information, kan jag dessvärre inte uttala mig mer ingående. Skulle du dock vilja ha hjälp med att upprätta en överklagan, rekommenderar jag att du kontaktar en jurist som kan hjälpa dig med detta. Våra jurister på Lawline hjälper dig gärna med det! Har Kronofogdemyndigheten gjort fel kan du begära rättelse.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare