Kan jag överklaga ett beslut om att inleda utredning?

Hej,

Fick en frågan om en socialförvaltnings beslut om att inleda utredning på barn enligt 11: 1 § SoL är överklagningsbart eller ej? I mitt huvud är det förvisso ett beslut men mer ett ställningstagande socialförvaltningen gör huruvida det finns skäl att inleda utredning eller ej. Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beslut om att inleda en utredning på barn enligt 11:1 SoL kan inte överklagas, (16:3 SoL é contrario). Anledningen till detta är för att utredningar gällande barn får göras mot vårdnadshavarens vilja, samtidigt som utredningen ska ske skyndsamt.

När utredningen är klar så leder detta till ett beslut från Socialnämnden. Socialnämndens beslut kan överklagas genom förvaltningsbesvär, (16:3 SoL)

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny.

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare