Kan jag omvärdera bostadsrätten trots att en bouppteckning har gjorts?

Hej, min mammas man avled för ca ett halvår sedan. De var gifta. Det finns särkullbarn som vill få ut sin laglott. Det finns ett testamente där det står att mamma ärver med full äganderätt. Särkullbarnen har överklagat testamentet och kräver sin laglott. Vid bouppteckning gjordes en värdering av bostadsrätten som de bodde gemensamt i och enligt marknadsvärdet var värt då 2.000.000 kr. Nu är det snart dags för arvskifte men nu vill särkullbarnen värdera om bostadsrätten av tre oberoende fastighetsmäklare för att kunna få ut så mycket pengar som möjligt. Jag tror att värdet är mer nu jämfört med när mammas man avled för sex månader sedan. Mamma vill bo kvar.

Min fråga är nu att det som står i bouppteckningen, den värderingen, gäller inte detta? Om bostadsrätten nu ökat en miljon till i värde måste väl bouppteckningen göras om? Jag har räknat på hur mycket min mamma måste låna för att kunna betala särkullbarnens laglotten. Nu när de vill ha ny värdering blir jag orolig att mamma behöver låna ännu mer och kanske nu inte kan bo kvar. Tacksam för svar om det får gå till såhär?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring värdering av bostadsrätt kan vara lite komplicerade. När det gäller värdering av bostadsrätter är det marknadsvärdet som ska vara vägledande (Skatteverket 2004-12-20, dnr 130 730340/111). Som jag har förstått det är marknadsvärdet på bostadsrätten idag högre än vid själva bouppteckningen och du undrar nu ifall övriga särkullbarn kan omvärdera bostadsrätten.

Som jag har förstått det har en bouppteckning redan skett. Detta innebär att även om värderingen av bostadsrätten är en annan idag än vid bouppteckningen bör inte de andra särkullbarn kunna begära en omvärderingen. Det inte möjligt att ändra en bouppteckning, men däremot att göra en s.k. tilläggsbouppteckning. En sådan får förrättas ifall man upptäcker felaktigheter i bouppteckningen. Det räcker inte att egendom har värderats till ett felaktigt värde, se (NJA 1981 s. 300), men däremot att egendom har värderats på felaktiga grunder (exvis taxeringsvärde istället för marknadsvärde). Om bostadsrätten har värderats på rätt sätt vid bouppteckningen, det vill säga till marknadsvärdet, bör inte en sådan begäran om omvärdering kunna godkännas.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare