Kan jag och min bror sälja en bostadsrätt som delvis ägs av vår mor?

Hej! Min mor har skrivit ett gåvobrev (2006) till min bror och mig avseende hennes bostadsrätt. Vi är enda bröstarvingar. Vi äger enligt detta gåvobrev 45 % vardera och vår mor 10 %. Vi hittar inte originalet nu men vi har varsin kopia. Vi har blivit rekommenderade av en jurist att mamma skriver på kopiorna och det har hon gjort. Vi har även gjort ett "original" som vi lämnat till bostadsrättsföreningen, vilket lett till att vi blivit registrerade som ägare. Vår mor har nu flyttat till äldreboende (lätt dement) och vi avser att sälja bostadsrätten nu. Fråga 1: Är detta original giltigt? Fråga 2: Måste vi syskon söka lagfart på bostadsrätten? Fråga 3: Ska gåvobrevet registreras? Fråga 4: Är det ok för att sälja bostadsrätten om vår mor skriver en fullmakt? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att mitt svar på något vis ska utvecklas är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com. För läsvänlighetens skull besvarar jag varje delfråga som en egen rubrik nedan.

Är den senare originalhandlingen giltig?
Ja, en handling mister inte sin karaktär av original bara för att den avser att ersätta ett tidigare upprättat dokument som hamnat på villovägar.

Måste lagfart sökas på bostadsrätten?
Nej, bostadsrätter omfattas inte av lagfartssystemet (det gäller endast fast egendom som köps enligt reglerna i jordabalken).

Ska gåvobrevet registreras?
Nej, något centralt register för gåvobrev existerar inte i Sverige. Däremot kan det finnas privata aktörer, exempelvis advokatbyråer, som erbjuder lagerhållning av gåvobrev. Något krav på registrering/arkivering finns dock inte.

Kan ni sälja bostadsrätten med stöd av fullmakt?
Det går alldeles utmärkt, under förutsättning att er mor fortfarande är kapabel att fatta juridiska beslut och inte är satt under förvaltarskap.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare