FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/05/2018

Kan jag medge att min partner hämtar mitt barn på förskolan?

Hej, jag undrar om det finns en juridisk term för bonus förälder, som medvårdnadshavare? Eller jag som ensam vårdnadshavare kan skriva ut en blankett där jag ger mitt medgivande till förskolan att min partner kan hämta och lämna samt uppges som medvårdnadshavare. Min nästa fråga lyder: kan jag som vårdnadshavare säga att min partner(bonus pappa) kan hämta och lämna barnet vid umgänges träffar som sker med umgängesstöd personen med den biologiska fadern som ej är vårdnadshavare, då jag är ensam vårdnadshavare? Är det till nackdel för mig i vårdnadstvisten? Tacksam för svar mvh orolig mamma

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du egentligen har 4 olika frågor som nedan är skrivna i fetstil som rubriker.

Finns det en juridisk term för bonusförälder?

Nej det finns ingen juridisk term för bonusförälder eftersom denne i stort sett saknar juridiska befogenheter som en förälder har.

Finns det möjlighet att ge ditt medgivande som ensam vårdnadshavare till att din partner ska hämta barnet på förskola?

Jag ser inga svårigheter för dig att göra detta. Det borde räcka med att du muntligen berättar detta för förskolepersonalen, gärna kanske tillsammans med din partner så att de får se vem han är. Om du vill vara extra säker kan du upprätta en skriftlig fullmakt där du anger att du (förnamn, efternamn) medger att din partner (förnamn, efternamn) hämtar barnet (förnamn, efternamn) från förskola (namn på förskola). Ange gärna datum och underteckna. Bestämmelser om fullmakter finns i 2 kap. Avtalslagen (AvtL).

Finns det möjlighet att ge ditt medgivande som ensam vårdnadshavare till att din partner ska lämna barnet vid umgängesträffar?

Det finns inget i lag stadgat som säger att det måste vara just vårdnadshavaren som lämnar barnet vid umgängesträffar med umgängesföräldern och således tror jag att du kan göra precis som ovan i fråga 2, dvs. skriv en fullmakt. Ta gärna kontakt med socialtjänsten som tillhandahåller er med umgängesstöd för att diskutera vidare och upplysa dem om detta.

Påverkar detta dig negativt i vårdnadstvisten?

Jag ser inte varför detta skulle påverka dig negativt i vårdnadstvisten om du vidtar åtgärder för att se till att ingen personal vid förskola eller socialtjänsten är omedvetna om att barnet ska hämtas av din partner. Det visar att du tar ansvar och bryr dig om vad som är bäst för ditt barn.

Jag hoppas att detta gav dig vägledning i din fråga. Behöver du mer hjälp är du välkommen att ställa en ny fråga eller kontakta en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare