FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga31/07/2018

Kan jag låna ut pengar till en minderårig med förälders samtycke?

Min syster har beviljat ett lån (30000kr) till sitt barnbarn som var omyndig (16,5 år) i närvaro av barnbarnets moder. Barnbarnet undertecknade lånehandlingen men ej modern.

Nu vill barnbarnet inte betala tillbaka lånet och hans föräldrar vill inte heller bistå.

Har inte föräldrarna i ett sådant fall ansvar även om de inte undertecknat lånehandlingen men varit med och önskat att lånet genomfördes?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
I Föräldrabalken (FB) finns bestämmelser om omyndigas möjligheter att ingå bindande avtal.

Underårigs omyndighet
Den som är under 18 år är omyndig och har en begränsad möjlighet att ingå bindande avtal (9 kap 1 § FB). Vissa typer av avtal kan ingås med hjälp av föräldrarnas samtycke (9 kap 6 § FB). För att ett barn ska kunna försättas i skuld räcker inte förälders samtycke utan det krävs överförmyndares godkännande (kommunal myndighet) (13 kap 12 § FB). Låneavtal är således alltid ogiltiga utan överförmyndares samtycke oavsett om förälderna önskat att lånet ska ske.

Konsekvensen av avtalets ogiltighet
Huvudregeln vid avtals ogiltighet är att prestationerna ska återgå. Alltså att pengarna ska betalas tillbaka till dig och att lånet ska strykas (9 kap 7 FB). Om detta inte kan ske på grund av att pengarna förbrukats är barnet endast skyldig att återbära så mycket av pengarna som använts till skäligt underhåll eller som har medfört nytta. Finns pengarna fortfarande kvar är alltså situationen enkel, barnet är helt enkelt tvungen att betala tillbaka pengarna.

Om din systers barnbarn förbrukat pengarna blir bedömningen svårare. Då får man kolla på vad pengarna använts till och hur mycket nytta detta medförde barnet. Min gissning är ändamålet med pengarna framgick innan pengarna lånades ut.

Möjlighet att hålla modern ansvarig
Om barnet inte skulle betala tillbaka pengarna på omständigheter som nämndes ovan finns det vissa möjligheter att hålla modern ansvarig. Förmyndare som orsakar skada genom vårdslöshet eller vållande ska ersätta skadan (12 kap 14 § FB). Det innebär att om modern var medveten om att avtalet var ogiltigt och ändå medverkat för att få till lånet bör anses som vållande och därför ska betala skadestånd. Modern kan även anses agerat oaktsamt om hon vetat om att barnet t.ex. inte hade intentionen att betala tillbaka lånet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare