FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt19/06/2019

Kan jag låna ut min företagsbil till en kompis eller finns det risker ur försäkringshänseende?

Hej! Jag lånar ut min företagsbil (som endast används i tjänsten och således betalar jag ej förmånsvärde) från min byggfirma till en kompis som lovat att hjälpa mig att hämta material till ett bygge jag håller på med. Detta för hjälpa mig som en engångshändelse för att lösa ett akut problem. Det är således ingen privatresa utan ingår i min verksamhet, kompisen är inte anställd av mig och har formell rätt (behörighet) att framföra bilen, kan det innebära problem för mig och min firma utifall exempelvis en olycka skulle inträffa då föraren av företagsbilen inte är anställd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga handlar det om huruvida det kan innebära problem för dig att låna ut din företagsbil till en ej anställd kompis, för det fall att det sker en olycka. Det som ligger närmst till hands att utreda är vad som ingår i din försäkring och vilka försäkringen täcker. Vilka försäkringen täcker framgår av dina försäkringsvillkor med försäkringsbolaget. Min rekommendation är därför att du antingen läser igenom dina försäkringsvillkor, alternativt att du ringer ditt försäkringsbolag för besked om försäkringen gäller även om du lånar ut bilen till någon som inte är anställd.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare