FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev28/02/2019

Kan jag låna pengar privat för att köpa hus?

Hej! Jag och min fru ska köpa ett hus som ägs av min far. Är det möjligt att genomföra köpet utan att blanda in bank för betalning? Till exempel genom en avbetalningsplan eller ett privatlån från säljaren. Finns det risk att stora delar av beloppet vid sådana upplägg skulle gå bort i skatter?

Mvh
C

Lawline svarar

Hej!

Det är möjligt att ingå avtal med säljaren eller någon annan och upprätta avbetalningsplan. Enklast gör ni det genom att upprätta ett enkelt skuldebrev. Skuldebrev regleras i 3 kap. Skuldebrevslagen.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Fredrik JonssonRådgivare