Kan jag kräva skadestånd från mitt barns skola när han skadade sig i skolan?

Min son klämde allvarligt sitt finger i en av skolans ståldörrar. Han har fått sy 5 stygn samt gipsas pga att benet krossats i fingret. Enligt flera barn i klassen beter sig den här dörren inte som den ska och således anser jag att det förekommer en säkerhetsbrist som denna kommunala skola ansvarar för. Vilka möjligheter till skadestånd har man och hur går man tillväga i en sådan här situation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Det första jag kan säga är att elever i förskola, grundskola och gymnasieskola är försäkrade i en olycksfallsförsäkring genom kommunen. Så min första rekommendation är kontakta kommunen.

Nästa fråga är huruvida det utöver försäkringen går att begära skadestånd från skolan. Du beskriver hur dörren inte betedde sig som den skulle och hur detta skulle kunna anses som en säkerhetsbrist. Om skolan visste om, eller borde ha vetat om, att dörren kunde orsaka skada men inte gjort något åt det skulle det kunna utgöra vårdslöshet. Att uppsåtligen eller genom vårdslöshet vålla annan skada är skadeståndsgrundande (2 kap. 1 § skadeståndslag).

Det kan alltså vara så att det finns en möjlighet att kräva skolan på skadestånd. Det jag först skulle göra är att kontakta skolan och föra fram dina synpunkter angående detta. Om du känner att skolan inte är tillmötesgående eller att du inte får skadestånd men fortfarande känner att du vill driva detta vidare kan det vara en idé att undersöka om det här specifika fallet skulle kunna utgöra just en sådan vårdslöshet som är skadeståndsgrundande.

Det kan i så fall vara hjälpsamt att anlita en jurist som kan undersöka detta mer noggrant och eventuellt hjälpa dig att driva detta. Om det är så att du väljer att anlita en jurist rekommenderar jag dig även att ta kontakt med ditt hemförsäkringsbolag då denna situation skulle kunna falla in under rättsskyddet i hemförsäkringen och att försäkringsbolaget då står för en stor del av eventuella kostnader för ett juridiskt ombud.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare