Kan jag kräva nåt av den attackerande kattens ägare om min katt blir skadad?

Hej, om min katt (som är innekatt) men får gå i låång springlina på vår gård blir attackerad av andra katter. Vi har staket runt gården. Vad har jag för rättigheter. Brukar kasta det jag har i närheten mot den attackerande katten, så sen springer från gården. Om den råkar bli skadad vad kan jag bli skyldig till i så fall? Kan jag kräva nåt av den attackerande kattens ägare om min katt blir skadad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer dela upp din fråga i två olika delar, där jag först kommer svara på frågan vad du kan bli skyldig om katten skadas och sen vad som händer om den katt skadas.

Om den råkar bli skadad vad kan jag bli skyldig till i så fall?

En viktig sak som kan va bra att inleda med är att en katt är i lagens menig en sak. Sedan är det även bra att påpeka att det är den som påstår sig ha drabbats av en skada som måste påvisa att skadan har uppkommit på ett sätt som kan föranleda skadeståndsansvar. Detta innebär alltså att det är de andra katternas ägare som måste visa att du har skadat deras katt för att du ska bli ansvarig. Om vi förutsätter att det skulle kunna bevisa att det är du som skadat deras katt så kan du bli ansvarig för den skadan enligt 2 kap 1 § Skadeståndslagen. Slutsatsen blir alltså att du skulle kunna bli ansvarig för skadorna som uppkommer på katten men det förutsätter att kattens ägare kan visa att det är du vilket jag tror är svårt.

Kan jag kräva nåt av den attackerande kattens ägare om min katt blir skadad?

Det finns en lag som reglerar sådana situationer nämligen lag om tillsyn över hundar och katter. Enligt 1 § lag om tillsyn över hund och katthar kattägare ansvar för att deras katt inte ska orsaka skada. För hundar gäller att deras ägare har ett strikt ansvar och blir därmed skadeståndsskyldiga för alla skador deras hund orsakar, enligt 19 § lag om tillsyn över hundar och katter.

Detta gäller inte för katter utan då är istället 2 kap. 1 § skadeståndslagenåterigen tillämplig. För att din granne ska bli skadeståndsskyldig krävs att han eller hon har orsakat skadan genom uppsåt eller vårdslöshet. Det är inte i sig vårdslöst att ha sin katt lös utomhus vilket gör att det inte räcker på den grunden. Du måste nästan visa att kattens ägare antingen vet att den är aggressiv mot din katt eller medvetet släpper din i din trädgård för att hen ska bli ansvarig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsingar,

Simon RydbergRådgivare