Kan jag kräva att få ut bilder från min halvsysters Instagram?

Om min halv syster har lagt ut en bild på våran gemensamma pappa på hennes instagram. Har vi inte rätt att få dessa bilder utav henne nu när våran pappa har gått bort? Alltså att vi kopierar dom eftersom förhållandet mellan oss syskon är så dåligt att det inte går att prata m henne/dom?? Det är ju bilder som vi annars inte kommer att ha utan bara får se om man nu känner någon som är vän med dom på instagram!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tyvärr har du ingen rätt att få bilderna av din halvsyster. Det finns ingen juridisk väg att gå för att tilltvinga dig en rätt till kopia av bilderna.

Om det är din halvsyster som tagit bilden har hon upphovsrätt till den (1 § p5 Upphovsrättslagen, URL). Som upphovsrättshavare till bilden har hon en uteslutande rätt till att förfoga över verket genom att framställa exemplar och göra den tillgänglig för allmänheten (2 § URL). Det innebär t.ex. att du inte får posta den på sociala medier m.m. utan hennes tillstånd.

Har hon postat bilden på Instagram, vilket jag förstår av din fråga att hon gjort, kan du kopiera bilden och spara den för privat bruk (jfr 12 § URL), om du får tillgång till bilden. Möjligheten att kopiera för privat bruk är en inskränkning som ger dig möjlighet att spara en kopia av bilden utan att riskera att du gör dig skyldig till upphovsrättsligt intrång. Däremot ger bestämmelsen dig ingen rätt att ta del av eller att få bilden.

Tyvärr har du ingen rätt att få bilden av din syster, det som återstår är att ta kontakt med henne och vädja om att få en kopia av den. Rent juridiskt kan du inte kräva den.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare