FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/03/2020

Kan jag kräva att få köpa en vara till utsatt pris, även om priset varit felaktigt?

Jag beställde en lampa från en webbutik och fyllde i att jag betalar mot faktura. Jag fick kort därefter en orderbekräftelse där butiken inte reserverar sig från eventuella fel i prisangivelser. De reserverar sig dock för detta i sina köpvillkor som redovisas på hemsidan.

Senare samma dag makulerade butiken ordern utan förklaring. Jag gick in på hemsidan och såg att de justerat priset kraftigt. Fick sedan bekräftat att de makulerat min order på grund av fel pris.

Varan som jag köpt är en lampa och när jag köpte den kostade den 11 000. De har nu justerat priset till 21 000. Priset ligger också omkring 17 000-20 000 i andra webbutiker.

Kan jag kräva att få köpa lampan till priset jag först fick bekräftat?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att du har rätt att kräva att få köpa varan till utsatt pris, men…

Det ovannämnda gäller endast för det fall du inte måste eller åtminstone borde ha insett att priset var felaktigt.

Du uppger själv att priset i andra webbutiker är cirka 17 000 – 20 000 kr, medan du beställde lampan för 11 000 kr, vilket är ett cirka 35 % lägre pris, om vi jämför med det lägsta jämförelsepriset och cirka 45 % lägre om vi jämför med det högsta. Du uppger inte heller att det skulle varit tal om exempelvis en rea. I dessa fall brukar gränsen för vad som är uppenbart gå vid cirka 10 %, och i det aktuella fallet har vi vida passerat denna gräns.

Min bedömning är därför att du måste eller åtminstone borde ha insett att priset var felaktigt. Du har därför inte rätt att kräva att få köpa lampan till utsatt pris.

Mitt råd

Ovan har jag redogjort för min bedömning. Om du inte är överens med butiken om att priset varit uppenbart felaktigt och anser min bedömning felaktig råder jag dig att vända dig till exempelvis Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få frågan prövad.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och att du snart hittar en lampa, även om det inte skulle bli denna!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare