Kan jag kräva återbetalning av hyran från före detta sambo?

Hej! Har en F.D sambo som jag sponrat dels genom studier på komvux, dels på universitetet genom att låta henne betala mindre än vad hon e.g borde ha gjort. Det rör sig minst om 1.5 år på komvux där vi hade hyra etc på 9k, och hon betalade 1k. Sen på univ. blev det det mer. Minst 1 år där vi hade kostnader på minst 12k, och hon betalade ~2k.Går detta att lösa i efterhand med skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att vara berättigad skadestånd krävs enligt 2 kap. 1 § Skadeståndslagen att någon uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada. Att du under en period betalat en högre hyra för er gemensamma bostad när hon har studerat är inte en sådan skada som kan föranleda skadestånd. Om ni hade avtalat om att din före detta sambo ska ersätta dig för de pengar du lagt på hyran hade det varit en annan situation. Med hjälp av en exekutionstitel (exempelvis en dom, se 3 kap. 1 § Utsökningsbalken) hade du då kunnat vända dig till Kronofogden. Genom att ansöka om stämning vid tingsrätt hade du kunnat få det fastställt att din före detta sambo varit skyldig dig pengar. Den som påstår att en fordran finns har också bevisbördan, det ligger alltså på din lott att visa att ni avtalat om att din sambo skulle betala tillbaka hyrespengarna till dig.

Sammanfattningsvis kommer det alltså bli svårt för dig att få tillbaka de pengar du lagt på hyran. Den möjlighet som finns är att ni kommit överens om att en återbetalning skulle ske och att du i sådana fall kan bevisa det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare